Înapoi

Ce s-ar întâmpla dacă în toate ofertele de muncă ar fi fost indicat salariul?

29 Martie, 2022 11179
Ce s-ar întâmpla dacă în toate ofertele de muncă ar fi fost indicat salariul?

Dragi cititori, după ce v-am povestit de ce salariile rareori sunt indicate în anunțurile de angajare, a apărut o întrebare logică: trebuie oare de menționat acest lucru, în general,  și de ce?

Spoiler: întotdeauna trebuie, dar în cazuri foarte rare – nu e necesar.

Vă spunem.

De ce anunțurile în care sunt indicate salariile ar fi mai bune?


Angajatorii din Republica Moldova rareori dezvăluie în anunțuri sumele pe care sunt gata să le plătească. Dar cei care o fac, știu bine că cifrele transparente  reprezintă o modalitate excelentă de a crește încrederea față de companie și, totodată, de a regla fluxul de CV-uri. Desigur, nu există un răspuns fără echivoc la întrebarea „trebuie sau nu să fie indicat salariul în anunțul de angajare”, de altfel nu ar avea rost să scriem acest articol. Dar din moment ce unii angajatori totuși indică salariul, atunci cineva are nevoie de el. Cine?

ce s-ar întâmpla #1:
Solicitanții de locuri de muncă ar fi mai interesați de posturi vacante cu un salariu specificat


Dacă vom privi anunțul de angajare prin ochii solicitantului, devine clar că salariul este principalul filtru prin care sunt selectate posturile vacante apărute în feed. Alegând între două posturi vacante identice, unul dintre ele având salariul indicat, cu o probabilitate de 99,9%, cel din urmă va fi accesat primul. Cel mai curios este că întreprinderea poate fi nouă pe piață, iar solicitanți ar putea să nu cunoască nimic despre ea, dar însuși faptul că salariul a fost indicat trezește deja interesul față de ea.

ce s-ar întâmpla #2:
Ar fi mai puține dezamăgiri


Vorbind despre dezamăgire, nu ne referim doar la candidații care se așteptau la un salariu mai mare decât le-a fost oferit, dar și la angajatorii care aproape că au găsit angajatul perfect, însă cel din urmă a refuzat oferta din cauza așteptărilor mari.

Se întâmplă adesea ca un candidat, care a trecut de toate interviurile de angajare, să conteze pe o cifră luată din zvonuri, din analiza salariilor pe piața muncii sau din recenziile prietenilor. Iar atunci când i se spune că salariul va fi mai mic decât se aștepta, dezamăgirea candidatului e mai mare decât dacă ar ști de la început suma propusă. Pe de altă parte, managerul HR  care spera la acordul candidatului (deoarece totul mergea bine până în momentul în care trebuia discutat salariul) este din nou certat de șef pentru risipa de resurse.

Se întâmplă și mai rău: un potențial candidat accesează anunțul, citește „salariu bazat pe rezultatele interviului de angajare” și-l închide fără a mai trimite CV. Pur și simplu își prețuiește timpul și vrea să afle cea mai importantă informație de la bun început.


Astfel de situații pot fi evitate, măcar prin precizarea intervalului salarial, despre care vom vorbi mai târziu.

ce s-ar întâmpla #3:
Procesul de selecție ar fi mai accelerat


Dacă salariul nu va fi indicat în anunțul de angajare, toată lumea va trimite CV-uri: atât cei care sunt pregătiți să muncească pentru un salariu mediu, cât și cei care vor să primească mai mult. Prin urmare, aproximativ jumătate dintre candidați vor renunța la job după interviul de angajare. Ne referim la cei care își prețuiesc mai mult abilitățile și timpul, dar și la cei care nu corespund cerințelor. Dacă salariul va fi indicat în anunțul de angajare, candidații nepotriviți nici nu ar fi expediat CV-ul, iar la interviul de angajare ar veni doar cei care sunt satisfăcuți de oferta companiei.

Aceasta înseamnă alegerea între calitate și cantitate.

ce s-ar întâmpla #4:
Acei solicitanți care nu știau cât vor să primească, deja își vor cunoaște valoarea.

Se întâmplă și astfel de situații. Mai ales dacă postul vacant este nepopular, non-standard, creativ sau unic. De exemplu, un brand caută un writer, o persoană care să scrie istoria lui, să creeze brandbook-uri și să scrie postări pentru rețelele de socializare. În rândul acestor profesioniști, mai ales în Republica Moldova, unde marketingul social abia se dezvoltă, nu există un cadru salarial stabil, fiecare writer determină singur prețul în funcție de aptitudinile sale și de specificul muncii. În astfel de situație, compania nu este pregătită să anunțe imediat suma pe care intenționează să o plătească angajatului, iar writer-ului îi va fi complicat să-și creeze așteptări fără a analiza toate detaliile. Prin urmare, ambele părți pierd mult timp, iar probabilitatea ca toți să fie mulțumiți scade din cauza lipsei detaliilor.

În astfel de cazuri, nu ar fi rău ca însăși companiile să analizeze bine piața, să caute posturi vacante similare, să determine specificul sarcinilor cheie și să indice cifre clare sau măcar un interval salarial.

Cum trebuie indicat salariul în anunțuri de angajare pentru a atrage candidații potriviți?

Incorect:

  • „Venit stabil”, „Salariu motivant”, „Salariu negociabil,  în funcție de rezultatele interviului de angajare” – aceste sintagme sunt prea vagi și nu vorbesc nimic solicitantului. Nu folosiți fraze șablonate, fiți deschiși.

Corect:

  • „Salariu X lei + bonus până la X lei pentru încheierea lunii cu succes”, „Interval salarial de la X până la X lei, în funcție de modul în care candidatul va îndeplini cerințele” – clar și la subiect.

Alte variante:


Dacă nu puteți nicidecum să indicați salariul în anunț, atunci folosiți o formulă mai originală care să o înlocuiască pe cea care nu poate fi utilizată. De exemplu:
  • „Căutăm un specialist cool și suntem gata să-i plătim un salariu grozav. Cât de grozav, discutăm la telefon”.
  • „De regulă, nu dezvăluim salariile angajaților noștri, pentru că nu vrem să fie invidiați”.
  • „Expediați-ne CV-ul și indicați la ce salariu vă așteptați” – da, așa tot se poate! Mai ales când angajatorii încă nu s-au hotărât ce buget vor aloca pentru noua funcție.

Intervalul salarial: avantajele lui și cum poate fi utilizat


Angajatorii indică salariile în formatul „de la și până la” în trei cazuri:
  1. Când este prevăzută perioada de probă pentru un nou angajat, după care salariul va fi majorat.
  2. Când mărimea salariului depinde de aptitudinile, experiența și alte criterii de evaluare a candidatului.
  3. Când salariul nu este unul fix, ci în procente și variază în funcție de vânzări.

 În același timp, angajatorii trebuie să explice în anunțuri de ce depinde salariul pe care îl vor oferi, pentru a nu-i obliga pe candidați să deducă singuri sau să-și creeze așteptări.

Și nu indicați un interval fără început (până la X lei). Candidatul trebuie să înțeleagă clar la ce să se aștepte.


Această metodă este eficientă pentru că permite angajatorului să fie explicit și în același timp să aibă de ales: să angajeze un începător și să-l instruiască sau imediat să angajeze un bun specialist. Ambii candidați vor trimite feedback la un anunț de angajare cu un interval salarial.

Când și cui îi recomandăm să indice salariul în anunțurile de angajare?


Desigur, chiar și salariul indicat în anunț poate suferi modificări în urma unor căutări lungi sau în funcție de rezultatele interviului de angajare. În plus, există unele domenii de muncă în care nu veți întâlni anunțuri de angajare cu „salariu negociabil”. De obicei e vorba de posturi vacante pentru muncitori auxiliari sau specialiști obișnuiți. Cu cât postul vacant se află mai sus din punctul de vedere al creșterii profesionale, cu atât mai rar întâlnești anunțuri de angajare cu salariul indicat.

Subiectul salariilor este mai transparent în cadrul companiilor mari, cu peste 50 de angajați. De obicei, directorii unor astfel de companii nu cunosc fiecare angajat și nu au posibilitatea să negocieze salariul cu fiecare în parte. Astfel de întreprinderi au propriile sale categorii de calificare. De exemplu, în fabrici lucrează lăcătuși cu diferite niveluri de calificare, iar în companii IT – programatori cu diferite niveluri: Junior, Middle, Senior. De întâmplă ca în interiorul acestor niveluri să existe subnivele. Fiecare funcție are categoria sa.

Categoria de callificare este eficientă prin faptul că fiecare salariat crește și se dezvoltă independent, știind ce are de făcut pentru a primi mai mult.


Conducerea companiei poate să nu-și cunoască toți angajații, dar știu exact de ce cineva a beneficiat de majorare a salariului.

În cazul întreprinderilor mici, informațiile deschise despre salarii mai degrabă dăunează, decât ajută. În cadrul companiilor mici, directorul de obicei desfășoară interviuri de angajare, iar salariu este stabilit ulterior. Salariul depinde adesea nu de abilitățile candidatului, cât de negogierile dintre el și manager, dar și de situația pe piața muncii în țară.

Vă dăm un exemplu abstract: o firmă mică caută un al doilea contabil oferindu-i  un salariu de 10.000 de lei. Atât primește contabilul deja angajat și salariul corespunde funcției. Dar  timp de o lună au fost intervievați 20 de candidați și niciunul nu s-a potrivit. Iar când angajatorul  era deja disperat, la interviu a venit candidatul ideal însă care a cerut un salariu de 12.000. Cel mai probabil, managerul ar fi de acord să-i plătească mai mult unui specialist bun, decât să irosească în continuare timp pentru  căutarea altuia care va face față cu greu sarcinilor, chiar și pentru un salariu mai mic. Însă angajatorul nu va dezvălui salariul noului contabil, pentru a nu-l provoca pe cel „vechi”.

Există o mulțime de astfel de situații în cadrul afacerilor mici, de aceea informațiile deschise despre salarii nu sunt întotdeauna utile.

Încheiere


Faptul că o companie indică sincer și deschis salariul în anunțurile de angajare, este întotdeauna un plus.

Persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă mai des aplică pentru un post vacant dacă știu din start la ce salariu se pot aștepta, iar companiile își suplinesc mai repede posturile vacante dacă indică salariul în anunțuri.


Articole asemănătoare