Înapoi

10 semne care indică că sunteți un workaholic

23 Martie, 2023 4917
10 semne care indică că sunteți un workaholic

Workaholismul — stare în care o persoană investește întregul său timp, energie și gândire în muncă, chiar dacă acest lucru îi afectează starea de sănătate și relațiile cu ceilalți. Chiar și așa, numirea acestor persoane ca fiind îndrăgostite de profesia lor, că sunt carieriste — nu este corect. Workaholicii simt o presiune internă constantă: suferă de perfecționism, se simt obligați, se tem că nu vor adeveri așteptările cuiva sau să dezamăgească pe cineva.

Am efectuat un sondaj pe canalul de Telegram „Salarii în Moldova”, iar rezultatele acestuia ne-au surprins: 41% dintre participanți s-au numit drept workaholici

Dar ce spuneți în privința voastră? Dacă bănuiți că și voi puteți suferi de această afecțiune, acordați atenție următoarelor 10 semne. Luați-le în considerare doar pe cele care se aplică permanent, nu doar în anumite perioade încărcate la muncă.

Verificați constant telefonul și răspundeți imediat la apelurile, email-urile și mesajele de serviciu, chiar și la cele care nu sunt urgente, inclusiv seara târziu, dimineața devreme și în weekend-uri.
Ignorați necesitățile voastre fundamentale și plasați nevoile precum mâncarea, odihna și somnul mai prejos decât obligațiile de serviciu.

Vă este greu să spuneți „nu” atunci când vi se cere să îndepliniți careva sarcini suplimentare: să faceți ceva în timpul pauzei de prânz, să rămâneți până seara târziu, să luați ture suplimentare sau să rezolvați problema unui coleg de muncă.

Vă gândiți constant la muncă — vă treziți și adormiți cu grija la ce mai aveți de făcut, iar conversațiile cu familia și prietenii se rezumă mereu la serviciu.

Nu vă luați pauze în timpul zilei, zile libere de odihnă sau concediu binemeritat, deoarece „este prea mult de lucru”, „acum nu este momentul potrivit” sau „fără mine totul se va duce de râpă”.

Stresul este starea voastră obișnuită. Vă este greu să vă relaxați și să petreceți timpul doar pentru plăcerea voastră.

Munca ocupă tot timpul vostru. Singurele persoane cu care comunicați în mod regulat sunt colegii, nu aveți nici timp, nici energie pentru familie, prieteni și hobby-uri.

Sunteți înclinați spre perfecționism — aveți cerințe mult mai ridicate față de voi înșivă decât față de ceilalți. Doriți să controlați totul, inclusiv ceea ce se întâmplă la locul de muncă.

Munca începe să vă afecteze sănătatea. Nu vă luați concediu medical ca să nu lipsiți de la muncă, veniți la birou cu febră sau vă simțiți constant anxioși, epuizați și dormiți prost.

Vă reproșați că nu faceți suficient de mult și simțiți că munca este singura modalitate prin care puteți obține aprecierea celorlalți.



Dacă vă identificați în mai multe dintre punctele de mai sus, acesta este un motiv să vă reevaluați relația cu munca. Deși workaholicii pot părea o binecuvântare pentru șefi, ei nu sunt cei mai productivi angajați: oboseala și stresul le reduc atenția și energia. Ne mai vorbind despre faptul că workaholismul este un drum care duce direct spre epuizare, dezvoltarea depresiei și apariția unei serii întregi de boli. 

Cum să găsiți un echilibru?


Puteți, desigur, să vă schimbați locul de muncă sau cariera în totalitate, dar este puțin probabil că acest lucru va rezolva problema. De obicei, workaholicii își aplică modul de gândire și în noua lor activitate. Prin urmare, este necesar să schimbați anume modul de gândire și obiceiurile voastre.
  1. Identificați motivele dependenței față de muncă. Rămâneți la serviciu până târziu pentru a evita problemele familiale sau poate vă simțiți importanți doar la locul de muncă?
  2. Stabiliți un program al zilei și alocați neapărat timp pentru odihnă, socializare cu alți oameni, hobby-uri, plimbări sau alte activități care nu sunt legate de muncă.
  3. Stabiliți și respectați limitele voastre personale. Învățați să spuneți „nu”, discutați cu colegii și conducerea despre limitele voastre de responsabilitate, nu permiteți stresului să vă controleze.
  4. Nu vă certați pe voi înșivă dacă nu ați reușit să îndepliniți un anumit punct din lista de sarcini. Nu sunteți leneși dacă vă luați o pauză și nu sunteți cei mai răi angajați de pe planetă dacă ceva nu a ieșit așa cum vă așteptați. Valoarea voastră ca persoană nu este determinată de munca pe care o faceți.
  5. Nu uitați de sănătate: nu omiteți pauzele de prânz, încercați să dormiți între 7 și 9 ore, nu uitați să faceți exerciții fizice regulate sau cel puțin să vă plimbați prin parc, de asemenea, puteți încerca yoga sau meditația.

Și, în cele din urmă, căutați suport. Discutați despre îngrijorările voastre cu colegii sau persoanele apropiate, iar dacă aveți posibilitatea, solicitați ajutorul profesional al unui psiholog. Fiți răbdători — schimbarea obiceiurilor necesită mult timp. Dar aceasta merită efortul! În viață, totuși, trebuie să existe loc nu doar pentru muncă.
 

Articole asemănătoare