Înapoi

Prin cunoștințe. Învățăm cum să dezvoltăm o rețea de contacte utile pentru o carieră de succes în Moldova

07 Octombrie, 2022 8469
Prin cunoștințe. Învățăm cum să dezvoltăm o rețea de contacte utile pentru o carieră de succes în Moldova

Un specialist bun va fi întotdeauna căutat pe piața muncii și va putea, indiferent de situație, să-și găsească un job. Cu toate acestea, atunci când sunteți în căutarea unui loc de muncă, toate mijloacele sunt bune, iar lista de contacte pe care o aveți este unul dintre acestea. Nu în zadar se spune că anturajul formează omul. Prin urmare, pentru a descoperi mai multe oportunități de avansare în carieră, trebuie să vă familiarizați, atât teoretic, cât și în mod practic, cu termenul networking.

Ce este networking-ul


La baza networking-ului stă teoria celor șase strângeri de mână, conform căreia fiecare dintre noi se cunoaște în mod indirect cu orice altă persoană din întreaga lume printr-un lanț de cunoștințe reciproce. Deci, networking-ul se referă la crearea și menținerea unei rețele de contacte utile pentru avansarea în carieră. 

Atenție, acest concept nu trebuie confundat cu nepotismul – atunci când o persoană este angajată doar pentru că este fratele, cumnatul, soția sau nepoata cuiva. Networking-ul înseamnă a lăsa cât mai mulți oameni să știe că sunteți un specialist bun — iar apoi, când se eliberează un post vacant interesant, veți fi primul invitat la un interviu.

Principiul cheie al networking-ului este câștigul reciproc. Gândiți-vă nu doar la modul în care alții vă pot fi utili, ci și la modul în care puteți fi util altora — cu experiența, sfaturile, contactele dvs.

Apropo de câștig, iar acum vorbim de cel financiar. Unele companii din Moldova au programe de recomandare. Candidații sunt atrași prin intermediul recomandărilor angajaților care deja lucrează în companie, iar acestora din urmă li se adaugă bonusuri la salariu. Pe site-ul Rabota.md există mai mult de douăzeci de astfel de companii.

Pe cine să adăugați în lista de contacte


Mulți oameni au impresia greșită că „nu cunosc pe nimeni". Dacă și dvs. credeți așa, un exercițiu simplu vă va ajuta să scăpați de această concepție negativă. Sugestia noastră este să faceți o listă în care veți enumera:
  • actualii și foștii colegi și directori;
  • colegii de clasă;
  • colegii de facultate;
  • profesori;
  • clienți;
  • rude;
  • prieteni;
  • alte cunoștințe.
Veți vedea, chiar și o persoană nesociabilă va avea o listă cât se poate de decentă!

Este foarte important să vă setați un obiectiv principal pe care doriți să-l realizați prin intermediul networking-ului.

Ce anume vă doriți: să câștigați mai mult fără a schimba postul, să avansați în cariera, să vă schimbați domeniul de activitate sau să găsiți noi parteneri sau sponsori?  De obiectivul pe care îl veți seta va depinde pe cine veți include în rețeaua dvs. de contacte profesionale. Acordați prioritate oamenilor talentați, de succes, interesanți sau pur simplu plăcuți pentru dvs.

Unde puteți crea astfel de relații

Cea mai evidentă opțiune — acolo unde se adună profesioniștii: la traininguri, master-class-uri, workshop-uri, conferințe, expoziții industriale. În cele din urmă, la birou sau în spațiile de coworking. Și acolo deseori se organizează diferite evenimente.


Scriitorul american David Burkus, care a scris mai multe bestseller-uri pe tema afacerilor, inclusiv unul despre networking, consideră că simplele conversații zi de zi cu oameni noi nu sunt suficiente. El face referire la sociologii și experții în management care au ajuns la concluzia că cele mai puternice legături se formează în timpul activităților comune. De exemplu:
  • proiecte comune;
  • voluntariat;
  • caritate;
  • înscrierea într-o echipă sportivă de amatori;
  • participarea la diferite quiz-uri și quest-uri;
  • oricare alte comunități după interes.
Apropo, activitățile în comun sunt o metodă ideală de networking pentru cei cărora le este greu să inițieze o conversație. Activitățile de voluntariat, quiz-urile muzicale, chiar și atelierele de modelare a lutului au un format clar, la ele este evident cum trebuie să se comporte fiecare și despre ce să vorbească. Metodă verificată chiar de autorul acestui articol — un introvertit, care în așa mod și-a făcut câteva zeci de cunoștințe.

Stabiliți ca regulă participarea la un eveniment cel puțin o dată la două săptămâni.

Există, de asemenea, un astfel de concept ca contacte „țintă”. Dacă știți exact ce persoană vă poate fi utilă, nu ezitați să căutați modalități de a face cunoștință: gândiți-vă dacă puteți fi recomandat acestei persoane de cineva din prietenii dvs. sau din prietenii prietenilor dvs., de asemenea puteți participa la aceleași evenimente la care știți că este prezentă și persoana „țintă”.

Networking nu este doar despre comunicarea față în față. De asemenea, puteți acumula noi cunoștințe și online. Puteți face asta lăsând comentarii la postările persoanelor care vă par interesante, împărtășind cu ei propriile opinii, materiale utile și creând propriul conținut. Pentru acest lucru, trebuie să aveți o pagină bine organizată: completați secțiunea de descriere din profilele dvs. de socializare, indicați unde lucrați, încărcați o fotografie decentă, evitați imaginile de profil cu partenerul, prietenii, câinele dvs., a unei celebrități sau meme.

Una dintre cele mai eficiente platforme online pentru networking este LinkedIn. Acolo trebuie să completați în detaliu toate secțiunile descrierii și să vă enumerați abilitățile. Cereți prietenilor care sunt deja înregistrați pe site să le „confirme”, acest lucru va adăuga un plus de încredere profilului dvs. Conținutul de pe pagina dvs. are o importanță deosebită: împărtășiți în mod regulat articole utile, exprimați-vă părerea. Și memele pe teme profesionale sunt populare, dar aici, desigur, trebuie să cunoașteți limita.

De asemenea, puteți dobândi noi cunoștințe interesante și pe MeetUp. Aceasta este o platformă pentru căutarea și crearea noilor comunități, unde puteți găsi evenimente după propriile interese în Chișinău, Iași, București și alte orașe. Majoritatea evenimentelor din regiunea noastră sunt destinate specialiștilor din IT și industriei jocurilor, acestea au loc de cele mai multe ori online, dar puteți găsi și alte evenimente interesante.

Cum să comunici în așa fel încât aceasta să aducă beneficii carierei

Principala regulă este să începeți comunicarea înainte de a avea nevoie de careva sfaturi sau de un serviciu. De asemenea, este important să mențineți o comunicare regulată. Majoritatea oamenilor își vor da seama foarte repede dacă comunicați cu ei doar pentru a găsi un nou loc de muncă sau a obține un alt beneficiu.


Imitarea unei comunicări prea prietenoase este, de asemenea, o idee proastă. Trebuie să specificați imediat că sunteți interesat de o comunicarea în interes de serviciu și că sunteți gata să fiți util și dvs. atunci când va fi nevoie.

Iată câteva sfaturi care îi vor ajuta pe cei care doresc să se inițieze în networking:

Pregătiți o mică prezentare despre dvs. Ar trebui să fie un discurs scurt, de până la un minut și jumătate, despre dvs., care să vă prezinte într-o lumină pozitivă dar fără exagerare. Includeți numele în el, cu ce vă ocupați, ce vă place în munca dvs., ce v-ați dori să faceți, de ce realizări profesionale sunteți mândri, ce anume vă deosebește de ceilalți. Acest model de autoprezentare vă va fi util și în timpul interviurilor de angajare.

Exemplu: „Numele meu este Elena Rusu și sunt una din puținele persoane care lucrează în domeniul său de specialitate și care își iubește meseria. Sunt marketolog — dezvolt strategii de marketing și știu, de asemenea, cum să scriu o postare care să atragă cât mai mulți clienți. Pe viitor mi-aș dori să predau marketing inteligent și altora.”

Gândiți-vă din timp la trei - cinci subiecte de discuție, atât pe teme profesionale, cât și legate de hobby-urile dvs. Acest lucru este recomandat de autorul cărții populare „Networking pentru cei care detesta sa faca networking” Devora Zack. Dacă doriți să inițiați o conversație cu cineva, dar nu știți cu ce să începeți, puteți utiliza una dintre următoarele fraze:

Ați mai fost la astfel de evenimente?
Ce așteptări aveți de la eveniment?
Cu ce vă ocupați?
La ce proiecte lucrați?
De cât timp activați în acest domeniu?


Construiți relații cu scopul de a crește. Tratați interlocutorul cu respect, indiferent de statut și poziția pe care o ocupă. Este posibil ca anume acest angajat începător să vă facă legătura cu alți oameni interesanți sau singur, într-o bună zi, să devină o persoană influentă.

Faceți însemnări. Nu vă bazați pe memorie, obișnuiți-vă să lăsați câteva informații despre noile cunoștințe pe cărțile de vizită oferite sau în telefon — numele, data și locul cunoașterii, aranjamentele făcute. De exemplu: „Pavel Munteanu, conferința din septembrie privind eficiența energetică, a promis să trimită o copie a cărții sale.”

Nu vă lăsați uitat. La câteva zile după ce ați făcut cunoștință, contactați persoana, amintiți-i unde v-ați întâlnit, în mod ideal puteți să continuați conversația anterioară, de exemplu, partajați un link pe această temă. Dar nu amintiți de acordurile făcute de prea multe ori. Dacă interlocutorul uită de ele, nu insistați, mergeți mai departe. 
 
***


Dacă vă simțiți inconfortabil solicitând anumite servicii legate de muncă, cereți sfaturi în schimb. Oamenilor le place să se simtă experți și mulți vor fi bucuroși să vă ajute, dacă pot, pentru că să ajuți este plăcut. Și până la urmă, nu sunteți primul și nici ultimul — practic toți cunosc cât de greu poate fi să cauți un loc de muncă.

 

Articole asemănătoare