Guvernul Republicii Moldova a aprobat un regulament privind serviciile alternative de îngrijire a copiilor cu vârsta mai mică de trei ani, care include reguli pentru înființarea creșelor la locul de muncă. Acest lucru are ca scop să ajute mamele să îmbine mai armonios viața personală și îngrijirea copilului cu viața profesională și să le permită să se întoarcă mai devreme la muncă după naștere.
Este important de menționat că legea nu obligă angajatorii să deschidă creșe.
Cu toate acestea, companiile care aleg să creeze condiții în care copiii să poată fi hrăniți, culcați și lăsați în grija unei bone vor avea, fără îndoială, de câștigat: își vor putea păstra angajatele, facilitându-le revenirea din concediul de maternitate, și astfel evitând nevoia de a instrui noi specialiști; în plus, atunci când oamenii nu sunt nevoiți să se împartă între muncă și casă, productivitatea lor crește.
Potrivit reglementărilor aprobate de guvern, aceste creșe vor fi disponibile pentru copiii ai căror părinți sau tutori lucrează pe baza unui contract individual de muncă. Iar creșele înființate în cadrul instituțiilor de învățământ, cum ar fi universități sau colegii, vor trebui să accepte nu doar copiii angajaților, ci și pe cei ai studenților.
Iată câteva dintre condițiile de deschidere și funcționare a unei creșe într-un birou sau într-o întreprindere:
- Creșa nu trebuie să fie deschisă în subsoluri, demisoluri sau în spații cu lumină naturală insuficientă, în locuri zgomotoase sau cu aer poluat. În cazul unor astfel de întreprinderi industriale, creșele trebuie să fie amplasate în afara fabricilor.
- Numărul maxim de copii din creșă trebuie determinat în funcție de numărul de îngrijitori și personal de suport. Adițional la numărul maxim, mai poate fi acceptat un copil în cazul în care acesta nu frecventează creșa în mod regulat.
Numărul copiilor admiși în serviciu |
Numărul copiilor admiși în serviciu, în care sunt incluși copii cu vârsta de sub 1 an sau un copil cu nevoi speciale |
Personalul necesar a fi angajat |
până la 5 copii |
până la 3 copii |
1 îngrijitor/ îngrijitoare |
de la 6 copii până la 11 copii |
de la 4 copii până la 7 copii |
1 îngrijitor/ îngrijitoare și 1 personal de suport |
de la 12 copii până la 16 copii |
de la 8 copii până la 10 copii |
2 îngrijitori/ îngrijitoare și 1 personal de suport |
de la 17 copii până la 21 copii |
de la 11 copii până la 13 copii |
2 îngrijitori/ îngrijitoare și 1 personal de suport |
- Compania sau întreprinderea care a deschis o creșă este pe deplin responsabilă pentru respectarea drepturilor copiilor și pentru siguranța acestora pe durata aflării lor acolo.
- Angajatorul poate instala camere de supraveghere video în creșă, cu notificarea prealabilă a personalului de îngrijire și a părinților/tutorilor copiilor, iar aceștia din urmă au dreptul de a accesa înregistrările pentru a-și putea vedea copiii în timp real.
- Personalul de îngrijire trebuie, în fiecare dimineață, să examineze starea cavității bucale (faringele) și pielea copiilor și, dacă este necesar, să le măsoare temperatura. În cazul în care există suspiciuni de boală care ar putea afecta alți copii, personalul este obligat să refuze accesul acelui copil în ziua respectivă.
- Creșa trebuie să dispună de o trusă de prim ajutor. În cazul în care în creșă se află mai mulți de 15 copii, trebuie să existe un cabinet medical.
- Compania sau o întreprinderea nu trebuie să obțină profit de pe urma deschiderii creșei.
Toți pașii pe care un angajator trebuie să îi urmeze pentru a înființa o creșă pot fi găsiți în decizia guvernului.
Potrivit legii, pentru a reveni mai devreme din concediul pentru îngrijirea copilului, trebuie să anunțați angajatorul în scris cu 15 zile înainte de revenire. Această perioadă poate fi redusă printr-un acord scris între ambele părți.