Pe TikTok poți găsi orice, chiar și un loc de muncă. Probabil ai ridicat acum o sprânceană și ești sceptic. Însă TikTok a fost cea mai descărcată aplicație din lume timp de doi ani – aceasta a fost instalată de peste trei miliarde de ori. În Republica Moldova, potrivit platformei de marketing Start.io, există 173 de mii de utilizatori TikTok, iar cifra, fără nicio îndoială, va crește.
Video cu dansuri, scene amuzante și lifehack-uri sunt vizionate de oameni de diverse profesii, nu știi niciodată cine va da de pagina ta. Cine știe, poate acest cineva este viitorul tău coleg sau șef.
La fel s-au gândit și cei de la TikTok, astfel în iulie anul trecut au lansat un proiect pilot TikTok Resumes pentru a-i ajuta pe cei care caută un job să se întâlnească cu angajatorii online. Mai multe companii mari din diverse domenii s-au alăturat experimentului, inclusiv platforma de comerț electronic Shopify, gigantul de retail Target și World Wrestling Entertainment (WWE). Această companie organizează evenimente în cadrul cărora se desfășoară lupte profesionale și, de asemenea, lansează jocuri video tematice, filme și CD-uri cu muzică.
Solicitanții trebuiau să-și descrie într-un mod creativ experința de muncă și abilitățile într-un scurt videoclip și să-l publice cu hashtag-ul #TikTokResumes. O creatoare a unuia dintre cele mai populare, a povestit că a fost observată de către o vedetă locală care i-a propus un job-freelance în domeniul SMM. Plus la toate, domnișoara a început să atașeze acest video la portofoliul său pentru a le prezenta recrutorilor o imagine mai amplă despre personalitatea sa.
În Moldova totul abia începe. Dar pe site-ul Rabota.md apar din când în când CV-uri în care printre avantaje este indicată abilitatea de a edita video în TikTok, precum și capacitatea de a dezvolta un cont profesionist (și bine fac). Companiile care țin pasul cu tendințele sunt bucuroși să angajeze acești candidați – unele chiar caută anume TikTok-manageri.
TikTok-ul nu este pentru toți, dar se va potrivi multora
Beneficiile TikTok-ului trebuie extras, în primul rând, de către reprezentanții profesiilor digitale: manageri social media, creatori de conținut, bloggeri. Unui contabil sau unui economist i-ar fi greu să se prezinte pe rețelele sociale, ba chiar ar fi inutil, mai ales în cazul unui chirurg. Pe de altă parte, CV-ul în format video este potrivit stiliștilor, antrenorilor de fitness, bucătarilor care pot arăta că gătesc nu doar gustos dar și frumos. Chiar și constructorii caută de lucru pe rețelele sociale.
De asemenea, traducătorii, instructorii și psihologii pot să-și propună serviciile pe TikTok și să publice prin intermediul platformei videoclipuri educaționale. Acest format este unul dintre cele mai populare în rețeaua socială. Shopify, despre care am menționat mai sus, a folosit TikTok pentru a găsi ingineri. „Oameni îndrăzneți și inteligenți sunt peste tot”, a explicat vicepreședintele departamentului de inginerie. „Considerăm că dacă nu ești în stare să explici o problemă tehnică unui copil de 5 ani, atunci, cel mai probabil, nu o înțelegi singur. Iată de ce TikTokul este perfect”.
Deci, rețeaua socială poate fi folosită pentru a crea un portofoliu. Textul, efectele și instrumentele muzicale încorporate te ajută să creezi conținut unic și să te evidențiezi. Mai mult, portofoliul întotdeauna constituie un avantaj al solicitantului, chiar dacă necesitatea lui nu este indicată în anunțul de angajare.
Sfat: include în CV un link către profilul tău de TikTok
În al doilea rând, TikTok-ul este un instrument de dezvoltare a propriului brand. E vorba despre imaginea care se formează despre tine în mediul profesional. Totul depinde de felul în care te prezinți, ce abilități ai, prin ce te deosebești de ceilalți colegi și concurenți și care sunt obiectivele tale, atât în muncă, cât și în viața personală.
Este important să investești în propriul brand. În viitor, ți-ar putea aduce dividende – încredere din partea angajatorilor, precum și conoștințe din domeniul afacerilor. Un Tik-Tok profesionist și reputația creată prin intermediul lui pot compensa parțial lipsa experienței de muncă.
Tutorial: Cum faci videoclipul perfect pentru CV pe TikTok
În profilul de TikTok poți fixa până la trei videoclipuri, de dorit cele mai importante și cele mai vizionate. Aici poți include și acel CV despre care am vorbit mai sus. Aplicația permite să postezi video cu o durată de până la trei minute, dar cel mai bine să te incadrezi în 1-2 minute. Această rețea socială este despre rapid, scurt și impresionant.
Iată sfaturile Veronicăi Boșneak, specialistă în resurse umane din cadrul Rabota.md:
- Fă-ți un plan: gândește ce vrei să spui pentru a nu te repeta. Nu învăța pe de rost textul, deoarece vei suna nefiresc;
- Creează o introducere excelentă pentru a menține atenția publicului;
- Alege un fundal pentru filmări, îngrijit, estetic, cu iluminare bună;
- Arată profesionist! Regula principală este să te îmbraci așa cum ai fi venit la interviul de angajare;
- Utilizează instrumentele încorporate și muzica de fundal ale TikTok pentru a face videoclipul memorabil;
- Folosește 2-3 hashtag-uri (de exemplu, #cautjob, #freelance #marketolog) și etichetează companiile în care ai vrea să lucrezi. Acest fapt va mări șansele ca persoanele potrivite să vadă videoclipul tău;
- Important e să fii tu însuți! Autenticitatea va cuceri angajatorul.
În același timp, ține minte că în cazul în care ai decis să cauți de lucru pe TikTok, angajatorii nu vor vedea doar videoclipul „strălucit”, dar și toate celelalte. De aceea, asigură-te că profilul tău arată decent.
Dacă nu ești gata să experimentezi cu noile formate, poți urmări companiile care te interesează, precum și hashtagurile despre angajări. Între timp, vizionează
tutoriale de la specialiștii în resurse umane. Cu siguranță îți vor spune cum să cucerești angajatorul.
Managerii HR pot folosi TikTok-ul ca instrument activ de angajare
Când armata americană a rămas fără 6.500 de recruți în 2018, superiorii au decis să sporească recrutarea prin intermediul rețelelor sociale, inclusiv prin populara aplicație TikTok, folosită de jumătate dintre tinerii americani. A fost un triumf: în anul următor, armata SUA a raportat că a depășit planul.
TikTok-ul, desigur, nu poate suplini pozițiile de conducere ale companiilor – astfel de candidați, de obicei, au mult de lucru și puțin timp pentru rețelele sociale – pe ei mai bine să-i cauți folosind metode tradiționale.
Pe de altă parte, această rețea socială este ideală pentru recrutarea specialiștilor juniori, fapt confirmat de statistici. Potrivit Start.io, doi din trei utilizatori moldoveni au vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani. În același timp, publicul TikTok se maturizează. Dacă mai devreme îl foloseau doar copiii, acum aproape un sfert dintre utilizatori au vârsta cuprinsă între 25 și 34 de ani.
Întrucât salariile și condițiile de muncă ale posturilor pentru începători nu diferă mult, pentru a atrage angajați e nevoie să mai pui accent și pe valorile nemateriale cum ar fi atmosfera în echipă sau biroul confortabil.
„La câteva săptămâni după ce ne-am lansat pe TikTok, am primit comentarii de genul: „aveți un oficiu cool, aș vrea să lucrez la voi”, și-a împărtășit experiența CEO-ul agenției de comunicare MYGRIBS. „Iar peste 2-3 luni, am început să primim CV-uri, inclusiv mesaje pe Instagram și chiar pe site de la persoane care ne-au descoperit pe TikTok și care își doreau să facă parte din echipa noastră”. Astfel compania a găsit trei angajați – un manager în oficiu și doi specialiști SMM.
TikTok pentru business: cinci pași pentru un profil de succes
Atunci când solicitantul de la bun început înțelege în ce companie vine și cu ce oameni va lucra, cresc șansele ca peste câteva luni acesta să rămână.
Primul pas: identifică angajații care vor menține profilul de TikTok. Cel mai bine să fie cineva care utilizează des rețelele sociale.
Al doilea pas: Decide ce distribui. Vei arăta oficiul, „bucătăria interioară”, teambuilding-uri, acte de caritate? Pentru a economisi timp în viitor, întocmește un calendar de conținut.
Al treilea pas: urmăriți tendințele TikTok-ului și alăturați-vă provocărilor. Acest fapt va favoriza creșterea audienței.
Al patrulea pas: instrumentele aplicației pot lucra în locul tău. Folosește melodii de top, hashtaguri, filtre, efecte și măști, publică videoclipuri în mod regulat.
Al cincilea pas: Analizează feedback-ul! Pentru a înțelege ce fel de conținut prinde la public, este suficient să compari numărul de vizionări cu numărul de reacții sub videoclip.
Sfat: Atractivitatea companiei o poți crește colaborând cu influencerii din sfera TikTok-ului
Rezultatul poate să nu apară imediat. Fii pregătit de acest lucru. Asta e valabil atât pentru companii, cât și pentru solicitanți. Nu lua totul prea în serios. Dacă menținerea unui cont pare a fi mai degrabă o necesitate dureroasă, decât un instrument pentru a te arăta, atunci acest fapt va fi observat de alții.