Înapoi

Semnătura electronică: Cum o poți obține și de ce ai nevoie de ea?

31 Decembrie, 2020 13382
Semnătura electronică: Cum o poți obține și de ce ai nevoie de ea?

Semnatura electronică și astăzi lasă semne de întrebare în rândul cetățenilor: „știm că există, dar nu știm pentru ce”. Blogul Rabota.md a analizat subiectul în detalii, iar astăzi vă vom explica ce reprezintă această semnătură, de ce avem nevoie de ea și cum să o obținem.

Ce este semnătura electronică?


Semnătura electronică, precum și „semnătura mobilă” este un serviciu care vă permite să accesați servicii electronice utilizând un smartphone. Aceasta acționează ca o carte de identitate pe Internet, vă permite să intrați pe site-uri web, să semnați contracte, să depuneți cereri și multe altele.

De fapt, scopul principal al semnăturii electronice este de a scăpa cetățenii de cozi și de programul limitat de lucru al instituțiilor de stat.

În Moldova, proiectul a fost lansat pe 14 septembrie 2012. Republica Moldova este printre primele 7 țări din lume și prima din spațiul CSI care a introdus semnătura digitală. Datorită acestui proiect, Guvernul Republicii Moldova a câștigat premiul internațional „Best mGovernment” pentru cele mai bune realizări guvernamentale în domeniul comunicațiilor mobile.

Proiectul este reglamentat de Legea nr. 264 din 15 iulie 2004 cu privire la semnătura electronică și documentul electronic.

Potrivit articolului 13 din această lege Documentul electronic semnat cu semnătură electronică avansată calificată este asimilat, după efectele sale, cu documentul analog pe suport de hîrtie, semnat cu semnătură olografă.

Aceasta nu e o „fotografie” a semnăturii dvs din pașaport și nici măcar nu e scrisul de mână cu bucle, ci este o confirmare criptografică a emitentului (operatului de telefonie mobilă) că dvs sunteți cel care folosește numărul și semnătura. De asemenea, semnătura electronică fixează data semnării care nu poate fi modificată.

Semnătura electronică poate fi de mai multe tipuri:

 
Articolul 4. Tipuri de semnături electronice
            (1) Tipurile de semnături electronice, ale căror principii şi mecanisme de utilizare sînt reglementate de prezenta lege, sînt următoarele:
            a) semnătura electronică simplă;
            b) semnătura electronică avansată necalificată;
            c) semnătura electronică avansată calificată.
            (2) Semnătura electronică simplă este semnătura electronică utilizată ca metodă de autentificare, fără a face trimitere exclusiv la semnatar.
            (3) Semnătura electronică avansată necalificată este o semnătură electronică ce îndeplineşte următoarele cerinţe:
            a) face trimitere exclusiv la semnatar;
            b) permite identificarea semnatarului;
            c) este creată prin mijloace controlate exclusiv de semnatar; şi
            d) este legată de datele la care se raportează, astfel încît orice modificare ulterioară a acestor date poate fi detectată.
            (4) Semnătura electronică avansată calificată este o semnătură electronică care îndeplineşte toate cerinţele semnăturii electronice avansate necalificate şi, suplimentar:
            a) se bazează pe un certificat calificat al cheii publice emis de un prestator de servicii de certificare acreditat în domeniul aplicării semnăturii electronice avansate calificate;
            b) este creată prin intermediul dispozitivului securizat de creare a semnăturii electronice şi se verifică securizat cu ajutorul dispozitivului de verificare a semnăturii electronice şi/sau al produsului asociat semnăturii electronice, care dispun de confirmarea corespunderii cu cerinţele prevăzute de prezenta lege.


Deocamdată, totul pare clar. Să mergem mai departe.

De ce avem nevoie de semnătura electronică?


Imaginați-vă, afacerea dvs prosperă, iar dvs vă odihniți la poalele palmierilor, când deodată vă sună contabilul: trebuie expediat urgent un raport către Serviciul Fiscal, care trebuie semnat de către dvs. Fără a panica, tapați de câteva ori pe ecranul smartphonului și treaba e făcută.

Sau o altă situație – v-ați autoizolat, duceți negocieri cu un client și iată că este gata să semneze contractul, dar mâine zboară în altă țară, iar dvs trebuie să stați în autoizolare încă două săptămâni. Semnătura electronică! Plângere, petiție, cerere? Semnătura electronică! Trebuie să depuneți declarația privind impozitul pe venit? Semnătura electronică! Trebuie să depuneți cerere privind restituirea sumei impozitului pe venit achitat în plus? Știți deja răspunsul.

Cu ajutorul semnăturii electronice puteți comanda documente și beneficia de servicii publice prin intermediul portalului de stat e-services.md.

Pe site-ul msign.gov.md puteți să semnați documentele electronice și să verificați autenticitatea semnăturii electronice.

Autoritățile promit, degrabă, să votăm de acasă prin semnătura electronică.
 

Cum obții semnătura electronică?


Din fericire, datorită faptului că ea este electronică, nu e necesar „să mergem” să o luăm.

Pentru a obține semnătura electronică e nevoie de:
  1. Dumneavoastră
  2. Pașaportul dvs sau ID intern
  3. Ștampila companiei (pentru persoane juridice)
  4. Copia unei procuri notariale (după caz)
  5. Numărul telefonului mobil.

Cine emite semnături electronice?


Anterior, erau mai mulți emitenți, dar la începutul anului 2021, putem vorbi cu încredere despre următorii operatori*:
  1. Centrul de tehnologii Informaționale în Finanțe. Emite un dispozitiv criptografic și semnătura electronică avansată calificată pentru un an (350 de lei și 200 de lei pentru reînnoire) sau pentru doi ani (500 de lei și 250 de lei pentru reînnoire).
  2. STISC. Semnătura electronică pe dispozitivul eToken (stick USB) costă 310 lei pentru persoane fizice sau juridice.
  3. Orange Moldova. Activarea semnăturii electronică este gratuită pe o cartelă SIM specială. Achiți doar la utilizare. Costul unei semnături este de 3 lei, dar  există și pachete care includ mai multe semnături.
  4. Moldcell. Emite semnătura electronică mobilă pe o cartelă SIM specială, pachete de la 10 lei pentru 10 semnături, până la 70 de lei pentru 700 de semnături pentru o perioadă limitată (30-180 de zile în funcție de pachet).

Pe site-ul lor web puteți vedea chiar și unde puteți utiliza semnătura mobilă.

*Prețurile și linkurile sunt actuale în momentul redactării acestui articol. În cazul în care ați identificat un link nefuncțional sau alte tarife, vă rugăm să faceți clic pe butonul „Scrieți editorului” din partea de sus a site-ului.

Deci, dacă ocupația dvs sau serviciul vă impune să vizitați des instituțiile de stat, să semnați documente și contracte, atunci e timpul să obțineți o semnătură electronică.

Articole asemănătoare