Ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, a dat un interviu pentru Rabota.md. Oficialul a povestit despre cum programele de studiu sunt adaptate conform cerințelor pieții muncii și dacă în țara noastră se va preda AI, de ce avem atât de mulți juriști și economiști, și care profesii tehnice vor fi solicitate în viitor. Iată câteva citate din interviu.
Problema este mai profundă și ține nu doar de programul de studii, ci și de competențele elevilor înmatriculați. Vă aduc aminte, conform rezultatelor examenului PISA, aproximativ 50% dintre elevii de 15 ani nu ating nivelul minim de competențe la matematică, lectură sau știință. Universitățile nu mereu reușesc să compenseze aceste probleme în 3 ani de studii.
În același timp, noi suntem mari adepți ai învățământului dual, unde o bună parte din procesul educațional are loc nemijlocit în companie. Noi îl implementăm în colegii, școli profesionale, iar din acest an îl vom extinde și în învățământul universitar. Asta înseamnă că, începând cu semestrul patru, până la 70% din timpul studentului va fi petrecut în companie, pentru a asigura relevanța studiilor.
Microcalificările sunt programe de formare acreditate pe anumite competențe specifice de care au nevoie angajatorii. Vă dau un caz real: avem Asociația Transportatorilor Auto în Moldova, care cer anumite competențe de la viitorii lor muncitori. Atunci, împreună cu ei, dezvoltăm un curriculum și vom oferi o microcalificare pe care o va putea obține orice cetățean. Vom integra acest sistem și în programe de licență ca să pregătim tinerii pentru munca în diverse domenii.
Avem un asemenea masterat planificat. Programul la inteligența artificială vrea să-l deschidă USM. Un subiect popular mai este analiza de date, potențial de o nouă licență sau un masterat. Sunt cel puțin două universități interesate de asemenea programe de studii și este o oportunitate bună pentru atragerea studenților străini.
De mulți ani deja, statul oferă un număr mic de locuri la buget pentru aceste specialități. În mare parte studenții sunt admiși pe bază de contract, adică oamenii plătesc benevol pentru a studia economia sau dreptul. Avem o problemă cu orientarea în carieră a tinerilor. Absolvenții școlilor nu sunt întotdeauna bine informați, nu înțeleg care este cererea pe piață de muncă, care sunt salariile potențiale.
La momentul de față, cam jumătate de absolvenți ai clasei a IX-a aleg să meargă la un colegiu sau la o școală profesională. Este o pondere destul de mare și bună. Se oferă locuri la buget, iar în cazul școlilor profesionale — cazare, bursă lunară. Ratele de angajare la anumite specialități sunt destul de bune. Aici e vorba și despre faptul că se schimbă percepția societății.
Există cerere pentru învățământul vocațional tehnic în Moldova. Urmează să se deschidă un colegiu austriac pe acest sector, un alt colegiu va fi deschis în Găgăuzia în 2025. Dar mai avem mult de lucru cu dotarea, renovarea și infrastructura. Avem în jur de 11 centre de excelență în care s-a investit semnificativ pe parcursul ultimilor ani, dar mai sunt necesare investiții.
Avem foarte mulți tineri care optează pentru o școală profesională sau colegiu ca să obțină o meserie din industria textilă. Dar acestea nu sunt suficient de bine remunerate, respectiv avem mulți absolvenți, inclusiv din dual, însă ei nu se angajează. Probabilitatea că salariul în acest sector va crește dramatic este mică. Este un domeniu globalizat, cu competiție internațională și avem investitori atât timp, cât salariile sunt mici.
Noi ca țară am putea lua decizia ca pentru anumite sectoare să importăm forță de muncă ieftină, iar pe tinerii noștri să-i pregătim de muncă în sectoare cu potențial mai mare. Acum mulți discută despre energia verde, avem o explozie a producției de energie regenerabilă în Republica Moldova. Toate aceste parcuri fotovoltaice, eoliene au nevoie de persoane care să le deservească.
Eu aș vedea mai degrabă integrarea cursului în învățământul general. Elevii claselor a XII-a trebuie ghidați în alegerea specialității sau universității, de exemplu, în cadrul lecțiilor de dezvoltare personală. Medităm asupra acestui probleme în cadrul revizuirii curriculare ce urmează. Iar în cazul studenților, cred că deja trebuie să fie dezvoltate o anumită responsabilitate personală și un interes pentru parcursul lor profesional.