Înapoi

Cum să scrii CV-ul care va îndrăgosti din primele rânduri orice angajator?

07 Iulie, 2019 51325
Cum să scrii CV-ul care va îndrăgosti din primele rânduri orice angajator?
xxx: Din CV „În 2006 am început studiile la universitate”
xxx: O descriere atât de clară a atitudinii față de studii încă nu am mai întâlnit...
Bash.org


În viața fiecărui om vine momentul în care acesta privește în CV-ul său  și înțelege că nu și-ar da nici măcar mătura în mâini pentru a mătura curtea. Și totul e în ordine – experiență de muncă este, realizări sunt, calitățile personale sunt selectate în conformitate cu standardul internațional al ONU-UNESCO-și-nu-mai-știu-cui, dar ceva totuși lipsește. Și anume suflet, foc și creativitatea care ar atinge și inspira.

Știți că recrutorii, care au primit un CV interesant și original, sar în sus de bucurie, îl arată colegilor și citesc cu voce tare cele mai amuzante momente? Iar după ce s-au potolit, vă apelează și vă întreabă dacă CV-ul vă aparține 100%.

Să surprinzi un HR manager cu câteva propoziții înseamnă 50% din succes. Următoarele 50% reprezintă interviul de angajare, demonstrarea abilităților profesionale și corespunderea cu jobul pe care doriți să-l  obțineți. Dar nu ne interesează acest lucru acum. Ne interesează prima parte. CV-ul dvs. este cartea de vizită, deși unii o numesc „bancnotă”. Într-un fel sau altul, anume CV-ul vă promovează.

Acum să vorbim despre cum să-l scriem eficient și cu gust.

Ce-i impresionează cel mai des pe manageri într-un CV?


Primul lucru care trebuie înțeles atunci când vrem să umplem foaia goală din Word: niciun manager nu știe cum trebuie să arate un CV ideal. CV-uri ideale, cum și oameni ideali, nu există. Există standarde și criterii recomandate, dar ele variază, pot fi contrazise și chiar periculoase. A elabora un CV conform tuturor regulilor întotdeauna este bine. Cel mai probabil că „va trece” și veți fi invitat la interviul de angajare, dar acest lucru nu vă va evidenția.

CV-ul ideal este plictisitor și mereu trezește recrutorului dubii față de adevărul pe care l-ați scris.


Aproape fiecare e nevoit să mintă atunci când scrie CV-ul. Păi despre ce să scrii dacă ați lucrat în calitate de merchandiser în compania „Băutura zeilor” timp de trei ani și în tot acest timp așa și nu ați mai realizat noi descoperiri în domeniul sortării dozelor divine de bere pe vitrina magazinului? Un manager adecvat va citi fraza „stăpânesc abilitățile de analiză economică”, va da din cap și va pune CV-ul de o parte. Dar dacă acolo va fi scris „am intervievat 50 de cumpărători din supermarketul Nr.1 și am ajuns la concluzia că jumătate dintre ei cumpără berea care este inclusă în ofertă”, managerul măcar va râde. Iar un manager care râde – deja e bine. Pentru că, cel puțin, a scos CV-ul dvs. din adunătura aia de documente gri, ideale și neinteresante.

Deci, care sunt acele lucruri care îi impresionează pe manageri într-un CV:
  • Neașteptat, dar în primul rând este stilul de prezentare a informațiilor. Cu cât este mai ușor, mai onest, mai direct și mai amuzant, cu atât HR-ul este mai interesat să citească. Când citești zi de zi CV-uri plictisitoare și neatrăgătoare și găsești oricare pagină „vie” – e ca și cum ai lua o gură de aer proaspăt.
  • Surpriza. Un rând înserat în momentul potrivit printre textul plictisitor despre realizările și responsabilitățile dvs. poate pătrunde și rămâne mult timp în creierul managerului de resurse umane. În experiența mea de a merge la interviuri de angajare, au existat cazuri amuzante când managerii au recunoscut că s-au interesat ce înseamnă „s/u, o/p și v/r”, de ce îmi plac mai mult cărțile decât oamenii și de ce „în perioada în care eram vânzător magazinul nu a dat faliment, deși putea”.
  • Libertatea de exprimare. O doză mică de libertate, recunoașterea sinceră a trăsăturilor de caracter neobișnuite, a punctelor forte și slabe, un pic de autoironie și sarcasm uneori lucrează mai bine decât o atitudine corectă și diplomată.
  • Realizările. Fiecare manager cunoaște mai bine decât dvs. și chiar decât fostul angajator, despre obligațiile cheie ale profesiei. Îi este mult mai interesant să citească despre realizările dvs. În special dacă acestea sunt scrise într-un mod atractiv. De exemplu, sunteți specialist în marketing – tuturor le este clar cu ce vă ocupați. De exemplu, în perioada în care ați activat la precedenta companie dvs. ați mărit vânzările unui anumit produs cu 30%. Pare simplu, clar și impresionant, dar neinteresant. Dar dacă ați scrie că în acea perioadă ați vândut 40 de televizoare pe care nimeni nu voia să le cumpere, pentru că erau altele mai ieftine și calitative și chiar vă este puțin rușine pentru asta – sensul rămâne același, dar prin altă expunere demonstrați caracterul viu pe care îl aveți. Desigur, dacă îl aveți și într-adevăr vă doriți să-l manifestați.

Mai pe scurt, ca să captezi atenția unui manager cu CV-ul dvs. aveți nevoie de patru lucruri:
  1. Un CV scris corect după toate regulile de rigoare;
  2. Originalitate;
  3. Sinceritate, surpriza, ironie la locul potrivit;
  4. Și desigur, o fotografie.

Chipul dvs. zâmbăreț, satisfăcut de viață și simpatic care va face treaba în locul textului. Doar că nu pe fundalul unui covor, fără un breton stupid, iar râsul isteric nu e ceea ce vă trebuie.

Și acum, scriem!


Am aflat două momente: vreți să scrieți un CV original și știți cum să o faceți. Ne-a rămas să aflăm ce, de fapt, scriem. Să uităm tot ce se spune în articole despre cum să elaborezi corect un CV. Să presupunem că corect deja este scris. Acum transformăm din corect în interesant.

Trebuie să menționez un moment foarte important pe care toți îl întâmpină. Amorțeala care apare atunci când începi să scrii un CV. Ce să scrii? Ce să nu scrii? Trebuie, în general, de scris? Poate îmi trăiesc viața simplu?

Primul lucru pe care trebuie să-l faceți este să nu vă mai îngrijorați atâta. În momentul de față nu ve-ți primi în cap dacă scrieți prostii sincere. Nu vă gândiți la cât de adecvat sunteți. Scrieți așa cum ați dori să scrie toată lumea. Alungați neîncrederea și fiți liber. Deja ați efectuat jumătate din tot lucrul.

Ulterior tot ce este de prisos puteți arunca la gunoi, lăsând cel mai important pe foaie.

Ceea despre ce vă este frică să scrieți


Calitățile personale. Îmbinarea de cuvinte care provoacă dureri de cap atât solicitanților, cât și angajatorilor. Anume lor li se acordă cea mai mare atenție. 40% - pentru abilitățile profesionale, 40% - calitățile personale, iar restul 20% sunt pentru motivația de a munci anume în această companie, dar despre asta mai târziu.

Așadar, calitățile personale pe care le apreciază managerii:
  • Energic;
  • Deschis;
  • Capabil de a lucra în echipă;
  • Comunicabil;
  • Responsabil;
  • Cu inițiativă.

Și așa mai departe. În a doua jumătate a secolului 21, aceste cuvinte sunt deja uzate, deoarece nu mai sunt originale și foarte generalizate. Nu sunt goale, dar des sunt parafrazate. Nu în zadar, la interviul de angajare, pentru a aprecia competența angajatului, acesta este rugat să-și imagineze o situație și să descrie cum s-ar descurca.

Așa și scriem în CV, cum vă ve-ți descurca:
  • În loc de „energic” – muncesc asiduu și conștiincios.
  • În loc de „deschis” – îmi place să rezolv situații complicate și sunt pregătit de aventură.
  • În loc de „capabil să lucrez în echipă” – particip activ în munca de echipă, pe nimeni nu încurc și pe toți îi ajut. Chiar dacă nu sunt rugat.
  • În loc de „comunicabil” – îmi place să comunic cu oamenii, chiar dacă nu-mi sunt interesanți.
  • În loc de „inițiativă” – motivez tot ce se mișcă, iar ce nu se mișcă, mișc și motivez.

Toate astea arată amuzant, dar de fapt sunt acele calități de care au nevoie managerii, în plus demonstrează că dvs. înțelegeți de ce aceste calități sunt apreciate.

(!) Nu vă temeți să fiți adecvat, temeți-vă să fiți „prea mult”.


Dezavantajul acestor instrumente este faptul că măresc textul, de aceea nu vă străduiți să încărcați CV-ul cu astfel de informație. Informația despre calitățile dvs. profesionale parafrazate trebuie să ocupe un procentaj mic, dar unical.

Și nu uitați în cazul în care veți fi angajat, va trebui să fiți responsabil de ceea ce ați scris în CV, de aceea mai bine scrieți adevărul.

Lucruri despre care mai bine să nu scrieți în CV, dar de menționat ar trebui


Acum să vorbim puțin despre motivație. Fiecare manager vrea să știe ce va motivat să trimiteți CV-ul anume către această companie. Dar în CV această informație mai bine să nu o includeți. Pentru acest scop există scrisoare de motivație – o altă pagină în documentul cu CV sau poate fi înserată în mesajul pe care îl veți expedia prin poșta electronică. Scrisoarea de motivație captează atenția managerului înainte de a deschide CV-ul. De felul în care o veți scrie depinde atitudinea lui față de CV-ul dvs. Iată câteva sfaturi pentru a scrie o scrisoare de motivație originală:
  • Aflați mai multe informații despre compania în care vreți să lucrați. Cine sunt, ce reprezintă, cum discută cu clienții și ce fel de comunicare au în interior. Dacă vă place stilul lor, menționați despre asta. „Vă plac pentru că sunteți vii, tineri și interesanți. Vreau să lucrez cu voi, deoarece vă evidențiați pe piață printre celelalte companii și asta se observă din postările pe pagina dvs. de Facebook”.
  • Menționați concurenții. „Niciodată nu mi-a plăcut compania „Led Pepelnitsa”, chiar dacă am lucrat cu ei cinci ani. În toți acești cinci ani mă impuneam să merg la serviciu, deși voiam la dvs. pentru că la dvs. este mai bine. Este mai bine pentru că...” – și enumerați toate avantajele companiei pe care ați ales-o. Chiar dacă ele nu sunt, ironizați.  „Pentru că scrumierele dvs. sunt executate cu suflet iar fiecare chiștoc stins în ele este ca o treaptă pe scara spre cer. Și nu-mi pasă că nu au LED-uri”.
  • Fiți sinceri și cu dvs. înșivă, și cu managerul. Argumentați de ce ați ales anume această companie. Pentru că: program de lucru comod, condiții de salarizare bune, abilitățile mele sunt ceea ce căutați. Uimitor, dar sinceritatea este apreciată de manageri mai mult decât cuvintele pompoase despre autodezvoltare, creștere personală și beneficiul adus societății.

Ceea despre ce nu trebuie să scrieți, chiar dacă vă doriți foarte mult


Există lucruri despre care nu vrea să știe nici un manager și există lucruri despre care un manager nu ar trebui să știe.

Arta de a minți corect atunci când scrii un CV este o artă subtilă care vă poate afecta atât pe dvs. cât și compania, de aceea trebuie aplicată doar într-un singur caz:  dacă minciuna vă poate ajuta să primiți jobul și nu vă încurcă să-l faceți bine.


Există o mică listă de lucruri pe care mai bine să nu le scrii:
  • Locuri de muncă de scurtă durată (până la un an). Cu cât sunt mai puține, cu atât mai bine. Orice manager, oriunde nu ați veni, se va agăța de acest lucru. Dar dacă nu mai aveți ce scrie, iar compania este una prestigioasă, pregătiți un răspuns original la întrebarea „de ce atât de multe”. Asta are sens dacă aveți 25 de ani și încercați diverse cariere – în așa caz locurile de muncă ar trebui să fie într-adevăr diferite, ca să demonstrați că ați activat în diverse domenii până nu ați găsit această companie minunată. Dacă ele chiar sunt multe, mai bine lăsați-le pe cele mai pompoase din ultima vreme.
  • Întreaga istorie profesională. Primul loc de muncă ar vrea să-l știe doar bunica dvs. Dur, dar adevărat. Dacă candidați la funcția de director comercial, nimeni nu ar trebui să cunoască faptul că la primul job ați distribuit pliante. Despre acest lucru nu veți fi întrebat niciodată, respectiv, nu e nevoie să-l menționați.
  • Starea civilă. Are sens să indicați starea civilă doar într-un singur caz: dacă sunteți o femeie tânără și aveți copii sau dacă sunteți gata să ucideți pentru întrebarea „nu planificați un concediu de maternitate?”. Fraza „căsătorită/divorțată, am un fiu de 5 ani” automat demonstrează angajatorului că acolo deja ați fost și nu intenționați să vă întoarceți. Iar pentru întrebarea „când al doilea?” sau „de ce ai divorțat?” un manager incompetent riscă să fie ars de privirea dvs, întrucât aceasta nu reprezintă o zonă de interes. Bărbații, în țara noastră, în general, pot să nu indice starea civilă, pentru că nu are sens.
  • Informația completă despre studii. Liceul, școala profesională sau colegiul pot fi excluse dacă ați terminat universitatea. Dacă nu, indicați colegiul. Dacă nici colegiu nu e – indicați succint „studii medii” și pregătiți un discurs filozofic despre „viața efemeră”, dacă la interviu veți fi întrebat ce credeți despre necesitatea studiilor superioare dintr-un punct de vedere logic și rațional.
  • Motivele plecării de la precedentele joburi. Uimitor, dar foarte mulți oferă aceste detalii. De fapt această informație este foarte interesantă pentru toți managerii, dar este foarte periculoasă pentru dvs. Lăsați acest moment pentru interviul de angajare unde veți putea minți cu nepăsare, că întreprinderea a fost foarte bună, dar avea un program de lucru și o amplasare nepotrivite sau cafea nu coincidea preferințelor dvs. Uneori puteți chiar să glumiți și să spuneți că la fostul loc de muncă trebuia să munciți. Managerul va râde și nu va interpreta gluma ca pe un adevăr. Important să evitați răspunsurile despre faptul că nu ați avut o relație bună cu colegii, nu vi s-a potrivit ritmul lucrului și alte detalii care vor demonstra că nu vă puteți descurca în anumite situații. Vorbiți despre aceste lucruri doar dacă sunt cu adevărat importante.

Încheiere: 7 principii esențiale în scrierea unui CV interesant


Din cele scrise mai sus concluzionăm că scrierea unui CV, care nu va fi folosit atunci când va fi epuizată hârtia igienică, presupune câteva principii esențiale:
  • Urmărirea regulilor elementare;
  • Prezența a cel puțin unui punct culminant;
  • Concizia și raționalismul;
  • Doză de umor sănătos;
  • Sinceritate;
  • Personalizarea pentru o anumită companie și funcție;
  • Prezentarea informației necesare și importante.

CV-ul reprezintă un spațiu imens pentru experimente.


Pentru a exersa scrierea lui, alegeți câteva companii la care nu intenționați să vă angajați. Formulați câteva CV-uri diferite și expediați-le pentru a urmări reacția angajatorilor.

Mai devreme sau mai târziu veți înțelege prin ce vă deosebiți și cum să vă prezentați.

Articole asemănătoare