Înapoi

La sigur NU cunoașteți care e diferența între salariul net și brut. Noi vă ajutăm cu aceasta!

07 Februarie, 2020 90354
La sigur NU cunoașteți care e diferența între salariul net și brut. Noi vă ajutăm cu aceasta!

În multe țări ale lumii este răspândit conceptul de salariu „brut” și „net”. Brut ar însemna cât îl costă pe angajator un angajat. Această sumă este indicată în contractul individual de muncă. Net reprezintă ceea ce primește propriu-zis angajatul.

În principiu, aceasta este cea mai importantă parte a articolului, iar dacă nu v-a interesat decât acest lucru, puteți să nu citiți mai departe. Dar dacă sunteți curios să aflați deosebirea dintre „brut” și „net”, ce a stat la baza apariției acestor antonime și cel mai important, cum să obțineți acel salariul care vi se datorează, citiți mai departe.

De ce primim un salariu mai mic decât ar trebui?


Începem de la ce e mai complicat: leafa despre care mulți au auzit dar nu au văzut-o niciodată. V-ați angajat la un job cu un salariu de 8 mii, ați semnat contractul, vă convine totul, munciți o lună și primiți… puțin peste 6 mii. Unde naiba sunt 2 mii? V-au mințit?!

Nu. Desigur dacă v-au informat din start că în contractul de muncă este indicat salariul brut, dacă nu – atunci e altă vorbă.

Dar într-adevăr, veți primi mai puțin decât vi s-a promis, pentru că un anumit procent din salariu dvs. reprezintă impozitele pe care fiecare cetățean este obligat să le achite statului și, desigur, sie pentru viitor.

Iată ce taxe sunt reținute din salariul dvs:
  1. Contribuții. În primul rând sunt reținute contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii și medicale – 6% și 4,5%.
  2. Scutirea personală. Restul taxelor reținute din salariu apar după reținerea scutirilor personale.
  3. Impozitul pe venit. Cota fixă pentru anul 2020 este de 12%. Aceasta se aplică după deducerea din salariu a contribuțiilor sociale, medicale și scutirilor personale.
  4. Alte posibile taxe, individuale pentru fiecare angajat și angajator.

Scutirea personală – modalitate de a reduce impozitul pe venit

Fiecare contribuabil are dreptul la scutire personală – suma care nu este impozitată. În 2020, aceasta este de 24.000 de lei pe an, adică 2.000 de lei pe lună. Se obișnuiește și scutirea de 30.000 per an (2.500 lunar) – scutirea personală majorată.

Puteți beneficia de scutirea personală a soțului / soției dacă nu o utilizează. Soții beneficiarilor de scutiri personale pot reduce impozitul pe venit cu 11.280 de lei anual sau cu 18.000 de lei în cazul scutirilor majorate.

În plus, puteți obține o scutire anuală pentru fiecare persoana întreținută în valoare de 3.000 de lei (250 de lei lunar) precum și o scutire anuală de 18.000 de lei (1500 de lei lunar) în cazul dependenților cu dizabilități din copilărie.

Curatorii minorilor cu vârsta între 13 și 18 ani și tutorii legali au, de asemenea, dreptul la o scutire suplimentară de 3.000 de lei sau 18.000 de lei pe an pentru minorii cu dizabilități.

Dacă în cursul anului, valoarea scutirilor la care are dreptul angajatul se modifică, de exemplu, în familie se naște un nou copil, atunci în termen de 10 zile de la naștere, angajatul trebuie să prezinte angajatorului o nouă cerere pentru scutire împreună cu documentele aferente.

Conform legislației Republicii Moldova, poate solicita o scutire personală majorată persoana care:
  •  
  • a) s-a îmbolnăvit şi a suferit de boala actinică provocată de consecinţele avariei de la C.A.E. Cernobîl;
  • b) este invalid şi s-a stabilit că invaliditatea sa este în legătură cauzală cu avaria de la C.A.E. Cernobîl;
  • c) este părintele sau soţia (soţul) unui participant căzut sau dat dispărut în acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi a independenţei Republicii Moldova, cât şi în acţiunile de luptă din Republica Afghanistan;
  • d) este invalid ca urmare a participării la acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi a independenţei Republicii Moldova, precum şi în acţiunile de luptă din Republica Afghanistan;
  • e) este invalid de război, invalid din copilărie, invalid de gradul I şi II;
  • f)  este pensionar-victimă a represiunilor politice, ulterior reabilitată.

Apropo, există un site minunat salarii.md, care permite calcularea exacta a salariului dvs. având în vedere toate taxele și scutirile.

Exemplu


Pentru claritate, iată un exemplu: să luăm un angajat care are doi copii și o soție în concediu de maternitate și primește un salariu de 10.000 de lei. Pentru a înțelege cât de mult va fi dedus din acest salariu într-o lună, vom efectua toate calculele în ordinea corespunzătoare.
  1. Deduce contribuțiile. Fondul social (6% din 10.000 de lei) – 600 de lei, asigurarea medical (4,5% din 10.000 de lei) – 450 de lei, în total – 1.050.
  2. Calculăm scutirea personală: 2.000 de lei – scutirea angajatului, în 940 – a soției și încă 250 de lei pentru cei doi dependenți, în total 3.440 de lei.
  3. Calculăm partea salariului care este supusă impozitării: 10.000 minus 1.050 minus 3.440 este egal cu 5.510.
  4. Scoatem impozitul pe venit: 12% din 5.510 lei = 661,2 lei.
  5. Salariul primit: 10.000 – 1.050 – 661,2 = 8.288,8.  Din salariu au fost reținuți 1.711,2 lei.

Aici noi v-am arătat clar diferența dintre „brut” și „net”: în contract scrie 10.000 de lei, în realitate angajatul primește 8.288,8 lei.

Formula de calcul pentru fiecare angajat este individual și depinde de mulți factori, de aceea nu vă sfătuim să vă bazați pe exemplele noastre ca primă instanță. Această întrebare trebuie clarificată la contabilitatea angajatorului, întrucât noi nu putem cunoaște toate detaliile.

Cum să egalați salariul brut cu cel net?


Vă spunem din start: nicicum. Există legi și ele sunt indispensabile, iar dacă vi se propun soluții și „salarii în plic” – sunteți obligați să încălcați legea.

Există o singură modalitate – să obțineți un loc de muncă unde nu se percep taxe sau sunt anormal de mici. De exemplu, regula „net - brut” nu se aplică asupra angajaților companiilor rezidente în parcul IT, aceștia primesc atât cât au în contractul lor individual de muncă. Uneori acest lucru devine un factor cheie în alegerea profesiei.

În ultima vreme, tot mai des, angajatorul se angajează să plătească impozitul pe venit și contribuțiile la fondurile de asigurări sociale și medicale. De obicei, acest lucru se află în spatele conceptului de „pachet social complet”, care este promis atunci când solicitați un loc de muncă. Acest lucru se realizează simplu: angajatorul se înțelege în prealabil cu angajatul că va primi un salariu fix, iar restul angajatorul „plătește” deasupra, dar acești bani nu se duc către angajat, ci către taxe. În acest caz, evidența contabilă nu reduce salariile, ci le crește mai degrabă. Aceasta este o situație ideală pentru angajat și pentru angajator inclusiv: grija față de angajați afectează în mod direct productivitatea acestora.

De aceea, țineți minte:

Când vă angajați la un loc de muncă, mereu întrebați ce salariu „net” veți primi, adică „la mână”.


Și totul va fi bine!

Articole asemănătoare